Historie školy

Kořeny Edusauru sahají do roku 2017, kdy skupinu rodičů dětí ze školky Satalický pramínek oslovila Lenka Belcherová, ředitelka školky, s nabídkou zkusit pro děti vymyslet alternativní, přátelskou školu na míru. Následující dva roky jsme se s Lenkou scházeli a povídali si o tom, co od ideální školy čekáme, co bychom do ní mohli přinést a postupně podnikali jednotlivé praktické kroky. Velkým posunem bylo, když se nám po relativně dlouhém hledání podařilo najít naši první učitelku, Šárku Medovou, která lidsky a pedagogicky zosobňovala vše, co jsme si od školy přáli.

V roce 2019 jsme tedy otevřeli první ročník, který se dočasně zabydlel v místním komunitním centru. Během pandemie jsme se učili učit se ve skupinkách online a všichni spolu jsme byli alespoň při online čtení pohádek před spaním.

Potřeby naší školy se časem proměňovaly a rostly společně s dětmi, škola se rozšiřovala o nové učitele, sourozence i přátele. Postupně jsme se tedy přesunuli do vilky se zahradou v ulici Ostrá, kterou máme dnes již celou v pronájmu. Z původně desetičlenné skupinky je dnes třicet jedna dětí. Letos naše řady opouští nejsilnější parta páťáků a bere s sebou i několik sourozenců. Proto mezi sebou můžeme uvítat nové tváře.


Od samého začátku část školního programu probíhala venku, či v terénu podle nároků a možností probíraných tématických okruhů. Děti se tak zúčastnily desítek výletů, výprav do přírody, exkurzí, výstav, kulturních zážitků, vícedenních škol v přírodě i expedic.

Za poslední rok děti například podnikly v rámci výuky o středověku výlety do Prahy a okolí. S průvodkyní navštívily Pražský hrad, Staré Město, Vyšehrad, kde si povídaly o architektuře, zřízení i tehdejším životě. S varhaníkem si povídaly v pražském kostele U Salvátora o tom, jak fungují varhany a poslechly si, jak legračně na varhany zní Pec nám spadla a jak majestátně Bachova fuga. Navštívily také Kutnou Horu, kde si prohlédly a vyzkoušely, jak se zde těžilo stříbro, obdivovaly významné stavby gotiky a baroka a nechaly se trochu vyděsit v Kostnici. Prozkoumaly také Tábor a jeho Husitské muzeum a přiblížily si tak život Jana Žižky. Na Karlštejně si povídaly přímo v Kapli svatého Kříže o dobách, kdy se tam modlil Karel IV.


V rámci výuky o přírodě se vypravily hledat acháty do Doubravice a rýžovat zlato do jižních Čech. Navštívily ZOO, ale také například přírodní rezervaci v Milovicich. A zkusily si samy sázet stromky v lese u obce Sojovice.


Děti shlédly mnohá divadelní představení, poslechly si Národní filharmonii, navštívily muzea, výstavy. Samy také secvičily divadelní i hudební vystoupení, pečovaly o školní zahrádku nebo vytvořily mnoho roztomilých výrobků, které pak nabízely na adventním jarmarku, který proběhl letos už podruhé.


V Edusauru se od počátku snažíme zprostředkovat dětem poznání přirozeně, věci si vyzkoušet, pozorovat, nebo alespoň si o nich povídat v souvislostech. Používáme i učebnice a učíme se ve třídách, ale jde nám vždy o pochopení a smysluplné učení. Vedeme s dětmi diskuse a učíme je spolupracovat a navzájem si pomáhat. Záleží nám na tom, jaké mají mezi sebou vztahy a jaký vztah si utváří k okolnímu světu.